Close this ad

2012 Offshore Wind and Ecology Congress

October 11 & 12
Westergasfabriek
Amsterdam

Learn the latest on ecological effects of offshore wind farms!

  • Get the latest scientific knowledge on ecological effects of the Offshore Wind farm Egmond aan Zee
  • Meet and interact with international scientific experts, offshore wind industry, government, ngo's and agencies
  • Learn about effects on fish, birds, marine mammals and benthos

Register now! 2 day ticket €200,-
 
 

Windmolens

Windmolens

Windmolens

In totaal zijn er 36 windmolens gebouwd. Iedere molen staat op een funderingspaal. De funderingspaal is een grote stalen paal die in de zeebodem wordt geheid. De diameter van deze paal is 4,6 meter en de plaatdikte is 5-6 cm. De lengte van deze funderingspalen varieert tussen de 40 en 50 meter. Dit is afhankelijk van bodemgesteldheid en waterdiepte van de plek. De palen wegen ongeveer 250 ton per stuk. Na het heien zit de bovenkant van elke paal 5 meter onder de waterspiegel. De palen zijn dan ongeveer 30 meter de zeebodem in geslagen.

Fundering

Voor het heien van deze enorme funderingspalen werd het hefschip ‘Svanen’ van Ballast Nedam ingezet. De ‘Svanen’ is een catamaran met een hijshoogte van 76 meter. Dit schip is in 1990 speciaal ontworpen en gebouwd voor de constructie van grote betonbruggen bij o.a. Denemarken.

Achter op het schip was een extra portaalkraan geplaatst. Met de kraan kon het schip een funderingspaal horizontaal optillen en dan verticaal op de zeebodem plaatsen.
Hierna wordt de heihamer op de paal geplaatst om de paal de bodem in te slaan. De heihamer weegt bijna 300 ton. Tijdens het heien wordt gecontroleerd of de paal niet schuin staat.
Op de funderingspaal wordt een tussenstuk geplaatst. Dit tussenstuk is ongeveer 25 meter lang en steekt ongeveer 13 meter boven het water uit. Aan dit tussenstuk zitten onder andere werkplatforms, ladders en een afmeerconstructie voor bootjes vast. Het tussenstuk heeft een diameter van 4,3 meter en wordt in de bovenkant van de funderingspaal gestoken. De tussenruimte tussen de funderingspaal en het tussenstuk wordt opgevuld met cement. Dit resulteert in een zeer sterke lijmverbinding tussen tussenstuk en de heipaal.Als het tussenstuk vastgelijmd is, haalt de ‘Svanen’ haar ankers op en vaart naar de volgende plek.

Met het heien van een paal en plaatsen van het tussenstuk was de Svanen enkele dagen bezig. Op de zeebodem is om iedere heipaal een laag stenen gestort van 1,5 tot 2 meter dik. Deze stenenlaag voorkomt de uitschuring van de zeebodem rondom de paal als gevolg van stroming.

Plaatsen toren & turbine

Voor het plaatsen van de toren en de turbine is een kraanschip gebruikt. Dit schip is speciaal verbouwd voor de installatie van windmolens op zee en kan ruim 100 ton tillen op een hoogte van ruim 80 meter. Door middel van het laten zakken van vier poten kan het schip zichzelf iets omhoog tillen, zodat het niet meer beweegt in de golven. Zo kan de kraan veilig worden gebruikt. Het schip meert af vlak naast een fundering en plaatst de 53 meter lange toren boven op het tussenstuk. De toren wordt met 140 bouten bevestigd.
Daarna wordt het bovenste deel van de molen, de gondel, op de toren getild. In de gondel zit de generator van de windmolen. De gondel weegt 108 ton. Aan deze gondel zijn vooraf in de haven al twee rotorbladen gemonteerd. Ook de gondel wordt met bouten vastgezet aan de top van de toren. Dan wordt het derde blad opgetild en aan de gondel gezet.
Tot slot worden de elektriciteitskabels aangesloten aan de gondel, en start een uitgebreid testprogramma voordat de molens elektriciteit gaan produceren.